Nieuws

BTW: BCF: Parkeergarages gemeente Veenendaal

Geplaatst: 11 januari 2024
Kenmerk: 2024.51666

BTW: BCF: Parkeergarages gemeente Veenendaal

In dit nieuwsbericht informeren wij u over een ontwikkeling inzake de exploitatie van gemeentelijke parkeergarages. De gemeente heeft de slagbomen verwijderd en int de parkeerbelasting via een inritregistratie en controle door scanauto's.

Dit nieuwsbericht is opgesteld na enkele publicaties in de media. 

Feiten en uitgangspunten 

De gemeente Veenendaal heeft bij drie parkeergarages de slagbomen verwijdert. De gemeente int een parkeerbelasting op basis van de Parkeerverordening en de Verordening Parkeerbelastingen Veenendaal.

De gemeente heeft een nieuw parkeersysteem ontworpen dat werkt aan de hand van cameraregistratie van kentekens bij het inrijden van de parkeergarage. Alle openbaar toegankelijke inritten van de parkeergarage worden uitgerust met dit kentekenherkenningssysteem (hierna KTH). Het gedetecteerde kenteken wordt geregistreerd in een database. De kentekendatabase krijgt alleen informatie van het KTH. Bij het uitrijden van de parkeergarage vindt geen controle plaats door cameratoezicht en/of kentekenregistratie.

De standaardwerking van een parkeergarage met het onderhavige parkeersysteem is als volgt. Bij het inrijden van een auto in de parkeergarage scant een camera altijd het kenteken. Daarmee wordt het kenteken en de begintijd van het parkeren geregistreerd in de kentekendatabase ('kentekenregistratie'). Kentekenregistratie in het onderhavige parkeersysteem vindt alleen plaats bij het inrijden van de parkeergarage. Kentekens worden opgeslagen in de kentekendatabase enkel en alleen om de inrijtijd te kunnen bepalen voor de parkeerder en mogen niet langer dan een bepaalde periode in de kentekendatabase aanwezig zijn.

Parkeerbelasting

Om de verschuldigde parkeerbelasting te voldoen heeft de parkeerder een keuze uit één van de volgende manieren:

Optie 1: De parkeerder toetst voor vertrek het kenteken van zijn auto in op het touchscreen van de parkeerautomaat. De parkeerautomaat haalt de inrijtijd op uit de kentekendatabase en rekent de parkeerbelasting uit. De parkeerder betaalt vervolgens voor de werkelijk geparkeerde periode.

Optie 2: De parkeerder meldt zich direct na het parkeren aan via een mobiel parkeren provider (bel-parkeren of parkeer-app). De betaalgegevens die de parkeerautomaat verzamelt in optie 1, worden direct doorgegeven aan het Nationaal Parkeer Register (hierna "NPR"). Enkel de betaling met behulp van kentekenregistratie in de kentekendatabase wordt doorgeven aan het NPR. Het NPR zelf houdt niet de gegevens uit de kentekendatabase bij. De registratie in de kentekendatabase vormt dus geen basis voor een eventuele boete.

Bij de uitrit staat geen camera. Als de parkeerder niet betaalt, dan heeft dit geen invloed op de uitrijmogelijkheden. De parkeergarages zullen in de avond en nacht gesloten zijn. Parkeerders kunnen wel altijd uitrijden. Zij kunnen via de voetgangersingangen de parkeergarage betreden en - na betaling - uitrijden. Handhaving en controle in deze drie parkeergarages vindt plaats doordat buitengewoon Opsporings Ambtenaren (boa's) met scanauto's rondrijden. De kentekens van de geparkeerde auto's worden periodiek gescand met een scanauto en op enig moment gecontroleerd met de betaalgegevens van het NPR. Wanneer blijkt dat niet (geheel) is betaald, legt de gemeente een naheffingsaanslag parkeerbelasting op. Op basis van de verordening is de aanslag een vast bedrag (parkeerboete) die niet is gekoppeld aan de inrijtijd of tijdsduur van het parkeren.

Een en ander betekent volgens de gemeente dat zij kort gezegd: i) geen recht heeft op teruggaaf van voorbelasting op de kosten via de btw-aangifte; ii) geen omzetbelasting hoeft af te dragen uit de parkeeropbrengsten.; iii) voor de voorbelasting op de kosten recht bestaat op compensatie via het

Standpunt Belastingdienst

De Belastingdienst neemt het standpunt in dat de gemeente btw is verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat een als overheid handelende gemeente alsnog wordt aangemerkt als ondernemer voor de omzetbelasting bij het gelegenheid geven tot parkeren waarbij een fysieke barrière, of een registratie bij de in of uitrit ter verzekering van de betaling van het parkeergeld dient. Hierdoor is omzetbelasting verschuldigd voor het gelegenheid geven tot dergelijk parkeren.

In casu heeft de gemeente in het kader van de fiscalisering van haar parkeerbeleid bij de parkeergarage de slagbomen verwijderd. Uit de feiten en omstandigheden blijkt naar mijn mening echter dat sprake is van het geven van gelegenheid tot parkeren waarbij zich wel degelijk een registratie bij de inrit bevindt die dient ter verzekering van de betaling van het parkeergeld. 

Ten eerste registreert de kentekenherkenning de kentekens bij het inrijden en neemt deze op in de kentekendatabase. Hier gaat een handhavingseffect van uit. De wetenschap dat het kenteken bij binnenrijden steeds wordt geregistreerd en gelogd aan de hand van camerabeelden, zal een reden zijn om te betalen. 

Ten tweede biedt het systeem technisch gezien ook de mogelijkheid om als verzekering van de betaling te dienen. Dat de gemeente feitelijk geen gebruik maakt van die mogelijkheid wil niet zeggen dat het systeem niet kwalificeert als een systeem zoals bedoeld in artikel 3 UB. Parkeerautomaten en Kentekenherkenning fiscaal betaald parkeren in Parkeervoorzieningen en het Programma van Eisen Parkeerautomaten en Kentekenherkenning fiscaal betaald parkeren in Parkeervoorzieningen (versie 1.0 april 2022). 

Ten derde dient het scannen van de auto's bij binnenkomst door de camera  niet louter om kentekens te registreren, maar ook om de hoogte van het verschuldigde parkeergeld te bepalen. 

De gegevens die opgeslagen worden objectief kunnen vaststellen van de verschuldigde parkeerbelasting. De in de kentekendatabase hebben een onmisbare functie in het nauwkeurig en objectief kunnen vaststellen van de verschuldigde parkeerbelasting. De kentekendatabase is ook rechtstreeks gekoppeld aan de parkeerautomaat. Tot slot is van 24 uur per dag onbelemmerd in -en uitrijden, geen sprake. Weliswaar ontbreken er slagbomen in de onderhavige parkeergarages, maar in de avond en nacht zijn de parkeergarages gesloten. Parkeerders kunnen dan alleen naar binnen via de voetgangersingangen en pas na betaling de parkeergarage weer uitrijden. Daardoor is in de avonduren sprake van een fysieke barrière zoals bedoeld in artikel 3 UB.

Documenten en publicaties

  • Raadsinformatiebrief Standpunt College B&W inzake btw-afdracht parkeergarages 30 oktober 2023, nr. 2023/50443. Klik hier
  • Raadsvoorstel Fiscaliseren parkeergarages, 25 maart 2021, 1709996. Klik hier 
  • Standpunt Belastingdienst fiscaliseren parkeergarages, 14 juni 2023. Klik hier

Dit bericht is opgesteld door de redactie van Taxnavigator/eindredactie mr. dr. J.J.P. (Joep) Swinkels. Voor meer informatie: info@taxnavigator.nl. © Copyright Taxnavigator BV/Nestor Business Media BV/Nestor Media Groep. Ter zake van onze fiscale dienstverlening en berichtgeving gelden algemene voorwaarden en hetgeen wordt vermeld in de colofon.