Nieuws

BCF: vroegsignalering van schulden

Geplaatst: 10 april 2021
Kenmerk: 2021.36276

BCF: vroegsignalering van schulden

In dit nieuwsbericht informeren wij u over de vroegsignalering van schulden en het recht op compensatie van btw bij het BTW-compensatiefonds. Vroegsignalering is vanaf 1 januari 2021 in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening geregeld.

Steeds meer inwoners van gemeenten krijgen te maken met geldproblemen. Welke kosten, rekeningen en facturen worden wel direct betaald en welke kosten, rekeningen en facturen worden niet of nog niet betaald. Schulden en betalingsachterstanden ontstaan. Veel gemeenten zijn gestart met vroegsignalering. Vroegsignalering binnen de schuldhulpverlening is het in een vroeg stadium in beeld brengen van mensen met financiële problemen. Het doel van vroegsignalering is om deze mensen hulp te bieden voordat de schuldproblemen te groot worden en moeilijk zijn op te lossen. Denk daarbij aan oplopende incassokosten, de inzet van een deurwaarder of ontruiming van de woning.

De nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, die geldt per 1 januari 2021, maakt het mogelijk voor gemeenten en andere schuldhulpverleners om persoonsgegevens voor schuldhulpverlening uit te wisselen en te verwerken. De wetswijziging heeft daarmee tot doel het beter en vroeger helpen van burgers met schulden. Gemeenten kunnen met vaste lasten partners zoals woningstichtingen, leveranciers van water/elektriciteit/warmte/energie, zorgverzekeraars samenwerken om te voorkomen dat schuldenproblematiek ontstaat. De gemeente ontvangt via een beveiligd systeem signalen van zorgverzekeraars, energieleveranciers, de woningstichting en het waterbedrijf als inwoners een betalingsachterstand hebben. De vaste lasten partner probeert in eerste instantie een betalingsregeling te treffen. Mocht dat niet lukken dan ondernemen de vaste lasten partner en de gemeente gezamenlijk actie. De gemeente neemt via de telefoon, een brief of met een huisbezoek contact met de inwoner op. De gemeente geeft via een vrijblijvend gesprek gratis ondersteuning om te voorkomen dat een kleine betalingsachterstand oploopt tot een enorme schuld.

De gemeente stelt iedere maand een lijst op van huisadressen met betalingsachterstanden. Vervolgens wordt de achtergrond en de omvang van de betalingsachterstanden bekeken. Bij een aantal huisadressen komt de gemeente langs voor een huisbezoek. De partners worden geïnformeerd over de inhoud en de conclusies uit het gesprek. Als gebruik wordt gemaakt van aangeboden hulp worden de incassomaatregelen opgeschort. De overige adressen die niet worden bezocht ontvangen een informatiepakket met informatie over persoonlijke hulp bij schulden.

Maakt uw gemeente kosten met btw in het kader van vroegsignalering?

In de modellabelling op Taxnavigator wordt dit onderwerp verder uitgewerkt. Voor raadplegen modellabelling. Klik hier

Dit bericht is opgesteld door de redactie van Taxnavigator/eindredactie mr. dr. J.J.P. (Joep) Swinkels. Voor meer informatie: info@taxnavigator.nl. © Copyright Taxnavigator BV/Nestor Business Media BV/Nestor Media Groep. Ter zake van onze fiscale dienstverlening en berichtgeving gelden algemene voorwaarden en hetgeen wordt vermeld in de colofon.