Nieuws

BTW: Omzetbelasting. Administratieve, facturerings- en andere verplichtingen (Besluit administratieve verplichtingen omzetbelasting)

Geplaatst: 10 mei 2025
Kenmerk: 2025.56523

BTW: Omzetbelasting. Administratieve, facturerings- en andere verplichtingen (Besluit administratieve verplichtingen omzetbelasting)

In dit nieuwsbericht informeren wij u over het nieuwe besluit 'Omzetbelasting. Administratieve, facturerings- en andere verplichtingen (Besluit administratieve verplichtingen omzetbelasting)' van 1 mei 2025, nr. 2025-115705. 

De Staatssecretaris van Financiën heeft het Besluit inzake administratieve-, facturerings- en andere verplichtingen geactualiseerd. In het Besluit geeft de Staatssecretaris een uitgebreide toelichting op de verschillende verplichtingen. Hieronder treft u de belangrijkste punten aan.

  • In onderdeel 2 van het Besluit geeft de Staatssecretaris een toelichting op het administreren van facturen en het tijdstip van het recht op aftrek van btw op de kosten bij een geldadministratie.
  • In onderdeel 3 van het Besluit volgt een toelichting op de factureringsverplichting zoals het uitreiken van een factuur en de mogelijkheid dat een derde of de afnemer namens de gemeente een factuur uitreikt.
  • In onderdeel 3.3 van het Besluit geeft de Staatssecretaris een toelichting op de vorm van een factuur. Er is sprake van een factuur wanneer een bescheid de verschuldigde btw vermeldt en daarnaast alle wettelijke elementen bevat. Volgens de Staatssecretaris kan ook een notariële akte of notariële afrekening een factuur zijn mits aan de factuurvereisten wordt voldaan. De Staatssecretaris geeft aan dat ieder document of bericht dat een factuur wijzigt of aanvult vanuit het perspectief van de btw ook als een factuur geldt.   
  • In onderdeel 3.3.3 van het Besluit merkt de Staatssecretaris op dat een elektronische factuur gelijk is aan een papieren factuur.
  • In onderdeel 3.4 van het Besluit gaat de Staatssecretaris in op de factuurvereisten 'nummering', 'gegevens van de ondernemer', 'datum van de prestatie', 'aanduiding belastingregime' en 'afronding van bedragen'.
  • In onderdeel 3.5 van het Besluit beschrijft de Staatssecretaris de gevolgen van gebreken in de factuur. Uitgangspunt is dat recht op aftrek van btw via de btw-aangifte en het recht op compensatie van btw bij het BTW-compensatiefonds bestaat als de factuur aan de materiële voorwaarden voor het recht op aftrek van btw voldoet.
  • In onderdeel 3.6 van het Besluit gaat de Staatssecretaris van Financiën in op facturering in specifieke gevallen zoals de verrekening van huurtermijnen bij levering van een onroerende zaak in verhuurde staat, de facturen van nutsbedrijven, executoriale verkoop door een belastingdeurwaarder, de btw-behandeling van de boedelbijdrage, de btw-behandeling bij overdracht fosfaatrechten via een bemidddelaar
  • In onderdeel 4 van het Besluit beschrijft de Staatssecretaris van Financiën hoe te veel of ten onrechte gefactureerde btw moet worden herzien.
  • In onderdeel 5 van het Besluit geeft de Staatssecretaris een toelichting op het kasstelsel
  • In onderdeel 6 van het Besluit beschrijft de Staatssecretaris van Financiën de verplichtingen inzake de ICP.   

Gemeentelijke praktijk 

Het Besluit bevat relevante punten voor de gemeentelijke praktijk. Hieronder treft u belangrijke aandachtspunten aan.

  • Vervoersbewijzen openbare vervoermiddelen of taxi. De Staatssecretaris van Financiën keurt onder voorwaarden goed dat transactieoverzichten van reizen die zonder fysiek vervoersbewijs zijn gemaakt worden aangemerkt als vervoersbewijs. Op het transactieoverzicht moet worden vermeld: datum van uitreiking; de identiteit van de presterende ondernemer; de reisdatum(s); het afgelegde traject en het btw-bedrag of de gegevens aan de hand waarvan het btw-bedrag kan worden berekend.
  • Factuurgebreken. Gebreken in de factuur staan het recht op aftrek van btw via de btw-aangifte of het recht op compensatie van btw bij het BTW-compensatiefonds in principe niet in de weg. Dit is anders als de uitreiker van de factuur de btw niet heeft voldaan en de gemeente wist dit of had dit kunnen/moeten weten.   

Documenten en publicaties 

  • Besluit 'Omzetbelasting. Administratieve, facturerings- en andere verplichtingen (Besluit administratieve verplichtingen omzetbelasting)' van 1 mei 2025, nr. 2025-115705. Klik hier

Dit bericht is opgesteld door de redactie van Taxnavigator/eindredactie mr. dr. J.J.P. (Joep) Swinkels. Voor meer informatie: info@taxnavigator.nl. © Copyright Taxnavigator BV/Nestor Business Media BV/Nestor Media Groep. Ter zake van onze fiscale dienstverlening en berichtgeving gelden algemene voorwaarden en hetgeen wordt vermeld in de colofon.