Nieuws

BTW: BCF: Beschikt uw gemeente over een deugdelijk grondslagendocument?

Geplaatst: 30 oktober 2025
Kenmerk: 2025.58198

BTW: BCF: Beschikt uw gemeente over een deugdelijk grondslagendocument?

In dit nieuwsbericht informeren wij u een btw en BCF-grondslagendocument.

Bij een boekenonderzoek van de Belastingdienst informeert de Belastingdienst vaak naar een zogenoemd btw en BCF-grondslagendocument. Met een grondslagendocument wordt de labelling inzichtelijk gemaakt voor de medewerkers van de gemeente en de Belastingdienst.

In een grondslagendocument wordt vastgelegd waarom een bepaald btw-label aan een kostenplaats, opbrengstenrekening en investeringen is toegeschreven. Het grondslagendocument kan worden aangevuld met documentatie zoals afspraken die met de Belastingdienst zijn gemaakt. Sommige gemeenten verwijzen in hun grondslagendocument naar Taxnavigator. Vaak is het grondslagendocument en de labellijst één document. In een grondslagendocument kunnen ook aantekeningen worden gemaakt inzake de vennootschapsbelasting of kan worden aangegeven welke labels jaarlijks moeten worden getoetst. 

Het opstellen van een grondslagendocument leidt ook vaak tot een besparing van btw op kosten. Kostenplaatsen zijn als kostprijsverhogend gelabeld terwijl de btw op sommige kosten kan worden gecompenseerd bij het BTW-compensatiefonds zoals bij leerlingenvervoer, de exploitatie van begraafplaatsen, onderwijs en andere activiteiten en producten. 

Dit bericht is opgesteld door de redactie van Taxnavigator/eindredactie mr. dr. J.J.P. (Joep) Swinkels. Voor meer informatie: info@taxnavigator.nl. © Copyright Taxnavigator BV/Nestor Business Media BV/Nestor Media Groep. Ter zake van onze fiscale dienstverlening en berichtgeving gelden algemene voorwaarden en hetgeen wordt vermeld in de colofon.