Nieuws

Belastingen: Eindejaarsregeling 2024 en de introductie van de eindheffing voor bepaalde vaste tegemoetkomingen ingevolge de Participatiewet

Geplaatst: 02 januari 2025
Kenmerk: 2025.54715

Belastingen: Eindejaarsregeling 2024 en de introductie van de eindheffing voor bepaalde vaste tegemoetkomingen ingevolge de Participatiewet

In dit nieuwsbericht informeren wij u over de Eindejaarsregeling 2024 en de introductie van de eindheffing voor bepaalde vaste tegemoetkomingen ingevolge de Participatiewet. 

In artikel 78gg is een bepaling opgenomen inzake de tegemoetkoming alleenverdienersproblematiek. Op grond van artikel 8.1. onderdeel 1 van de Uitvoeringsregeling loonbelasting 2011 is bepaald dat de gemeente de eindheffing loonbelasting zijn verschuldigd. 

Onderwerp 8 Tijdelijke regeling bijstandsgerechtigde alleenverdieners van de Nieuwsbrief Loonheffingen 2025
Voor een groep werkende bijstandsgerechtigden kan er sprake zijn van een ongunstige samenloop van regelingen, waardoor zij minder aan zorg- en huurtoeslag krijgen dan wanneer er voor een (echt)paar alleen sprake is van bijstand. Deze groep bestaat voornamelijk uit alleenverdienershuishoudens die daarnaast een uitkering ontvangen van het UWV en een aanvullende bijstandsuitkering. De getroffen huishoudens hebben hetzelfde netto-inkomen op het sociaal minimum (exclusief toeslagen), maar het besteedbaar inkomen (inclusief toeslagen) is lager. Tot en met 2024 konden gemeenten onder voorwaarden een tegemoetkoming geven in de vorm van onbelaste bijzondere bijstand. Vanaf 2025 kunnen gemeenten, op grond van het nieuwe artikel 78gg van de Participatiewet, een tegemoetkoming aan bijstandsgerechtigden uit deze groep toekennen. Deze tegemoetkoming hoort niet tot het inkomen van de bijstandsgerechtigden. De gemeente moet deze bijstand vanaf 2025 verplicht aanmerken als eindheffingsloon. Over dit eindheffingsloon is de gemeente eindheffing verschuldigd volgens het tabeltarief, zie Handboek Loonheffingen, paragraaf 25.3 en 25.9.1. De gemeente geeft deze eindheffing op in de aangifte loonheffingen in de rubriek ‘Eindheffing publiekrechtelijke uitkeringen en tijdelijke knelpunten van
ernstige aard’. Deze regeling geldt totdat er voor belastingplichtigen een oplossing komt door een gerichte verruiming van de uitbetaling van de algemene heffingskorting. 

Op bladzijde 30 van de Eindejaarsregeling 2024 wordt vermeld: 

"Ingevolge de Wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek kunnen gemeenten op grond van de Participatiewet per 1 januari 2025 een vaste tegemoetkoming geven aan een specifieke groep huishoudens, ook wel alleenverdieners genoemd. Het gaat om een groep huishoudens voor wie een uitkering, zoals bijvoorbeeld een uitkering ingevolge de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen
of de Werkloosheidswet, van een van beide partners de enige of de belangrijkste bron van inkomen van het stel is. 

Doordat verschillende regelingen op elkaar inwerken ontvangen zij in sommige gevallen minder toeslagen dan een vergelijkbaar huishouden met een bijstandsuitkering. In hoofdstuk 2 van de memorie van toelichting op voornoemde wet wordt de doelgroep nader toegelicht. Voornoemde wet regelt dat deze specifieke groep huishoudens deze vaste tegemoetkoming ontvangt om een verlies aan toeslagen te compenseren. Het is daarom van belang dat de vaste tegemoetkoming zelf geen doorwerking heeft naar inkomensafhankelijke regelingen, zoals toeslagen. Met de wijziging van de URLB 2011 wordt geregeld dat gemeenten, zijnde de inhoudingsplichtigen, eindheffing verschuldigd zijn over deze vaste tegemoetkoming. Hierdoor zijn de ontvangers van de vaste
tegemoetkoming zelf geen loon- en inkomstenbelasting en premie voor de volksverzekeringen verschuldigd over de vaste tegemoetkoming. Deze vaste tegemoetkoming is door de aanwijzing als eindheffingsbestanddeel geen onderdeel van het verzamelinkomen, zodat de vaste tegemoetkoming ook geen invloed heeft op de vaststelling van de hoogte van inkomensafhankelijke regelingen, zoals toeslagen".

Op blz. 53 wordt vermeld: 

"In de Wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek wordt geregeld dat in artikel 78gg van de Participatiewet wordt opgenomen dat aan een specifieke groep huishoudens een tegemoetkoming wordt verstrekt. Op grond van die bepaling kunnen gemeenten een vaste tegemoetkoming toekennen aan zogenoemde alleenverdieners. In hoofdstuk 2 van de memorie van toelichting op voornoemde
wet wordt de doelgroep nader toegelicht. Met de invoering van artikel 8.1, onderdeel i, URLB 2011 wordt in dat kader bewerkstelligd dat vaste tegemoetkomingen die worden verstrekt op grond van artikel 78gg van de Participatiewet worden aangemerkt als uitkeringen van publiekrechtelijke aard die buiten aanmerking worden gelaten in het kader van de heffing van andere belastingen of in het kader van andere wettelijke regelingen als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdeel c, Wet LB 1964. Dit leidt ertoe dat de over deze vaste tegemoetkomingen verschuldigde loonbelasting en premie voor de volksverzekeringen plaatsvindt via een zogenoemde eindheffing. Deze eindheffing is verschuldigd door de uitkerende gemeente, zijnde de inhoudingsplichtige. Hierdoor zijn de betreffende gerechtigden tot de vaste tegemoetkomingen zelf geen loon- en inkomstenbelasting en premie voor de volksverzekeringen verschuldigd over de genoemde vaste tegemoetkomingen en behoren deze vaste tegemoetkomingen ook niet tot het voor de toeslagen en andere inkomensafhankelijke regelingen relevante verzamelinkomen."

Gemeentelijke praktijk 

Verstrekt uw gemeente uitkeringen in het kader van de Wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek? Zijn de fiscale verplichtingen van de gemeente inzake deze uitkeringen in beeld? 

Documenten en publicaties 

  • Regeling van de Staatssecretaris van Financiën van 19 december 2024 tot wijziging van onder meer enige uitvoeringsregelingen op het gebied van belastingen en toeslagen (Eindejaarsregeling 2024), 19 december 2023, nr. 2024-0000566137, Staatscourant 24 december 2024, nr. 41523. Klik hier
  • Nieuwsbrief Loonheffingen 2025, Uitgave 2, 24 december 2024. Klik hier
  • Uitvoeringsregeling loonbelasting 2011. Klik hier

Dit bericht is opgesteld door de redactie van Taxnavigator/eindredactie mr. dr. J.J.P.(Joep) Swinkels. Voor meer informatie: info@taxnavigator.nl. © Copyright Taxnavigator/Nestor Business Media BV/Nestor Media Groep. Ter zake van onze fiscale dienstverlening en berichtgeving gelden algemene voorwaarden en hetgeen wordt vermeld in de colofon.